Punktering!

Igår, en normal måndag. Dagens större arbete var att riva bänkarna på bågskyttebanan. En installation av nya bänkar har påbörjats idag.

Gårdagens stora händelse däremot var punktering.
Vi åkte till puben Anglers Arms för quiznight, och hittade sen vänster framdäck på Amandas bil hade punka.

Jag och Chris började solika hjälpa Amanda byta däck.
Och ingen toffelhjälte här inte, hands on direkt för henne och lite muskelhjälp där det behövdes.
Under denna ca 30min långa resa lärde sig Amanda följande:
Att och vart reservdäck finns
Att och vart domkraft samt fälgkors finns
Hur bromsbelägg, bromsskiva och däckmönster inte ska se ut
Hur man lyfter bilen
Hur man byter däck

Detta skulle om allt flyter på och man inte har en aning om vart allt finns, ta ca 15 min.
Faktumet att reservdäcket var luftat, och bäcksvart med begränsat lyse, gjorde det hela lite mer utmanande bara.
Men vi jobba glatt på och Amanda har konstaterat att hon behöver lära sig lite mer om service vid vägkanten. Detta är tredje gången hon blivit stående inom mindre än 2 månader från köp.
Ford Ka 2002 1,3 liter begagnad

På torsdag ska vi gå igenom motorrum och andra saker som är rätt vettigt att veta om sin bil. Hon har intresse så ska nog bli rätt kul.

Idag så diskuterade jag lite med Stig (alltiallo guru på Great Tower som besöker oss då och då) kring däck. Han rekommenderar att sätta bösta däcken fram på en framhjulsdriven bil, och bak på en bakhjulsdriven bil.

Vi gick inte in på djupet mer än konstatera att vi hade skilda åsikter.
Jag hävdar bästa däcken bak, alltid. Släp på? Bästa däcken på släpet.
Varför?
Vettanplanar du och har bästa däcken fram så kan du styra bilen på visst sätt, men bakvagnen kommer glida iväg och när den får grepp igen är bilen helsne.
Bästa däcken bak innebär att framdäcken planar, men då åker bilen i den riktning som den börja plana.
Vi är i England, det regnar, haglar, snöar, blåser och solsken på samma dag. Du kommer plana. Frågan är hur?
Visst, vettigt att ha bra grepp på drivdäcken - speciellt eftersom de inte kör med vinterdäck här - men se då till att ha bra däck över hela bilen vilket måste ses som en fördel.
(Rätta mig om jag har fel. Jag tar inget ansvar för att fakta är korrekt. Var ansvasrsfull i trafiken!)

Idag så har jag reparerat en duschkran, målat stenblock vita, målat träkonstruktioner "Jim Brown". En av bossarna här har fått den bruna färg som täcker i stort sett allt träarbete på centret namngiven efter sig, och nu är även färghandlarn bekant med detta namn.

Imorgon ska jag till Leonard Chesire Disability Center. Ser fram emot detta och hoppas dagen blir givande. Med tanke på hur intervjun var finns det goda förutsättningar för att det blir en bra dag helt klart.

First Aid, High Ropes, nattskift

Helgen har varit sådär lagom händelserik.
Igår, lördag, så gjorde jag blandade saker på sitemaintanance.
Förmiddagen ägnades åt First Aid Training. I vårt fall (mig och de två lärlingarna) var det mer en repetition och uppdatering.
Under dagens eftermiddag så gick vi igenom scenarion som är troliga att hända på centret, för att sen avsluta med individuell praktisk prövning. Prövningen bestod av brännskada 2a grad, sår på huvudet, medvetslöshet som sen övergick till HLR/CPR.
Blev godkänd utan anmärkningar men med kommentaren att snabbare få kylning på brännsåret.
 
Idag så levererade jag min första High Rope Session på egen hand, Leap of Faith. Momentet består i att på hög höjd hoppa ut från en avsats och ta tag i en trapets.
Med gruppen kittad o klar redan innan starttid så hade vi gott om tid att göra det hela utmanande.
Första försöket för de sju scouterna var helt normalt, en av dess var höjdrädd och som bestämt bad om att bli nersänkt.
Efter alla haft ett försök bad jag honom att försöka igen, men denna gången med trapetsen såpass nära att det bokstavligen är ett steg ifrån.
Imponerad av sig själv så bad han att få göra det igen, med trapetsen längre ifrån.
När han kom ner efter andra vändan, han lyckades på båda försöken, sa han att han var väldigt glad att han gjorde det.
Vi fortsatte sen med ögonbindel, både för att klättra upp och för själva hoppet.
Sista vändan flytta vi trapetsen ytterligare en meter ut, och för första gången tvekar en av dem och säger "Oh, shit".
Saknar lite att vara barn och orädd. Jag vet att jag är säker i repet men tvekar ändå, dessa små scouter hoppar utan att tänka.
 
Hade även en grupp på luftgevär.
Att leda skytte hade vart mycket enklare om de lyssna på vad man säger.
Meningarna jag repeterar mer än något annat är:
"Keep your hand on the berrel while loading" och, "point the rifle downrange when closing the breach".
Är det så svårt att förstå?????
 
Om de gör detta så blir det mycket enklare för mig att fokusera på att få dem å skjuta på mål, ställning, riktning, siktbild o.s.v. men men.
Sen är 1,5h för skytte väldigt lite, även på en grupp av 9 personer. Standard är 12 pers vilket minskar tiden rätt mycket som varje enskild har att skjuta.
3h är lagom, lugnt gå igenom ställning, riktning, siktbild, få alla att träffa mål, få en bra skottbild/gruppering, spela något spel för att träna skytte avslappnat och intressant. Fyra i rad, sänka skepp, kombinationsspel.
Undrar vad man kan uppnå på en hel dag...
 
Under natten hade jag nightduty. Väldigt enkel sådan. Rundan gick snabbt, centret var lugnt, jag sov gott. På Customer Service sidan fixa jag fram sopsäckar till en byggnad.
Jag skrev även brev till farmor, och gjorde lite administrativ pappersscouting.

Bilder från England uppe!

Inatt laddade jag upp bilder från England för tiden september till november.
Kolla i bildalbumet!